نوآوری در شرکت سونی



خلاصه

در طول قرن بیستم، سرعت پیشرفت تکنولوژی به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.

7 دی 1398

در طول قرن بیستم، سرعت پیشرفت تکنولوژی به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است. انقلاب دیجیتال، در حال حاضر بر ما، گام‌های گسترده‌ای در پیش رو خواهد داشت. شرکت سونی، تولیدکننده پیشرو در محصولات صوتی، تصویری، ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازارهای مصرف‌کننده محور و حرفه‌ای است. موسیقی، عکس‌ها و فعالیت‌های سرگرمی کامپیوتر باعث می‌شود سونی یکی از جامع‌ترین شرکت‌های دنیا باشد. سونی در سال 1946 تأسیس‌شده و در حال حاضر 1041 شرکت تثبیت‌شده، 65 شرکت وابسته و بیش از 177000 نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار می‌کند.
سونی مجموعه گسترده‌ای از محصولات را تولید کرده است که شامل محصولاتی هستند که جزئی از شیوه‌های مدرن تبدیل‌شده‌اند. نمونه‌هایی از آن اولین نوار مغناطیسی ژاپنی و ضبط کننده نوار در سال 1950، رادیو ترانزیستور در سال 1955، اولین تلویزیون تمام ترانزیستور در سال 1960، اولین ضبط کننده فیلم ویدئویی رنگی در سال 1971 بوده است. در سال 1979، سونی واکمن پرسنال استریو را به بازار ارائه داد که تعداد 150 میلیون از آن در سراسر جهان به فروش رسید. سونی نه تنها یک رهبر بازار در لوازم الکترونیکی مصرفی است، بلکه یک ارائه‌کننده بزرگ در زمینۀ پخش حرفه‌ای، ارتباطات راه دور، فن‌آوری کامپیوتر و در حال حاضر اینترنت نیز بوده است. البته جایگاه محصولات برند سونی با توجه به کیفیت و نوآوری آن نیز اهمیت دارد.

امروزه بازار مصرفی محصولات الکترونیکی را می‌توان به چهار بازار جداگانه تقسیم نمود:
  • 1. دنیای سرگرمی موسیقی و بازی
  • 2. بخش محاسبات شخصی
  • 3. ارتباط با تلفن‌های همراه
  • 4. دنیای تلویزیون، ویدیو و ...
این چهار بخش به‌سرعت در حال ادغام هستند، زیرا فناوری دیجیتال به‌طور چشمگیری پتانسیل این بازارها را دربرمی گیرد. به‌عنوان‌مثال، تا به امروز، تلویزیون تا حد زیادی ازلحاظ محتوای و کاربرد محدود بوده است، اما بسیاری از تلویزیون‌های جدید دارای قابلیت دسترسی به اینترنت هستند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که در آینده کامپیوتر و تلویزیون باهم ادغام خواهند شد.  

1. پیش بینی نوآوری
شرکت سونی یک پتانسیل استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال را برای لذت بردن مردم سراسر جهان به ارمغان آورده است. سونی می‌خواهد رؤیاهای نسل جوان و مصرف‌کننده‌های دیجیتالی را شناسایی کند و آن‌ها را به محصولات منحصربه‌فرد، سرگرم‌کننده و کاربردی تبدیل کند و محصولاتی را ارائه کند که رؤیاهای مشتریان خود را به واقعیت تبدیل کنند. برای رسیدن به این نیاز به یکپارچه‌سازی محتوا، سخت‌افزار و تکنولوژی نیاز دارد. این مفهوم به استراتژی شرکت سونی تبدیل‌شده است. کلید موفقیت در این بازار تکنولوژیکی بسیار رقابتی، نوآوری مؤثر و توسعه مستمر محصولات جدید است. تمام توسعه محصول جدید باید طی چند مرحله انجام شود.

1. محصولات جدید باید درک شوند (فرآیند تخیل، خلاقیت و الهام‌بخش)؛
2. سپس این ایده‌های جدید باید از دیدگاه‌های تولیدی و مالی بررسی و ارزیابی شوند؛
3. ایده‌های موفق در آزمایشگاه، توسعه پیدا خواهند کرد و قبل از اینکه بتوانند راه‌اندازی شوند، بازاریابی و آزمون کامل انجام می‌شود.

سونی پیش‌بینی می‌کند که مصرف‌کنندگان هنوز تمایل دارند که تحقیقات بازار در طول این فرایندها صورت پذیرد. سونی به معنای واقعی کلمه بازار را برای محصولات بازار خود ایجاد کرده است. ازنظر این شرکت تحقیقات بازار در برقراری ارتباط با رؤیاهای مصرف‌کنندگان حیاتی است. طراحان و مهندسان سونی نه‌تنها باید در بالاترین سطح کیفیت عملکردی و نوآوری خود باشند، بلکه باید بتوانند با کودکان دیوانۀ رؤیاپرداز همکاری کنند. تحقیقات و توسعه با استفاده از رویکرد کاهش منابع طبیعی کمتر در تولید و بهره‌برداری، و مطابق با بیانیه مأموریت شرکت است.  

2. انقلاب دیجیتال
تلویزیون بیشترین سهم را برای شکل دادن به زندگی ما در قرن اخیر، نسبت به سایر اختراعات داشته است. تا سال 1998، تصاویر تلویزیونی تنها با استفاده از یک سیستم آنالوگ پخش‌شده‌اند، یعنی استفاده از امواج رادیویی برای انتقال سیگنال که این امواج می‌توانند به‌راحتی تحریف شوند و همچنین باعث ایجاد تداخل در تصاویر شوند.
تلویزیون دیجیتال از همان زبان رایانه‌ها و دیسک‌های فشرده استفاده می‌کند، اطلاعات را به بیت‌ها مجموعه‌های صفر و یکی تبدیل و سپس به تلویزیون منتقل می‌شود. برخلاف سیستم آنالوگ، این سیگنال ها نمی‌توانند تضعیف شوند، که این مسئله منجر به کیفیت بسیار بالایی از تصاویر و صدا می‌شود. مجموعه‌ای از همکاری‌های تجاری و همکاری با شرکت‌های کامپیوتری و رادیویی موقعیت سونی را در هر دو بازار تقویت می‌کند. سونی کمک کرد تا پیشگام توسعه فرمت‌های دیجیتال برای محصولات صوتی و تصویری، با شروع از دیسک فشرده باشد. در حال حاضر با مأموریت خود برای تقویت صنایع صوتی و تصویری و فن‌آوری اطلاعات روبه‌رو است و ترکیب محصول آن شرکت را در موقعیت منحصربه‌فرد قرار داده است تا بتواند این کار را انجام دهد. توسعه محصول آینده در سونی با مطابقت با استراتژی‌های این شرکت صورت می‌پذیرد و به‌طور مثال سونی به دنبال تولید تلویزیون دیجیتالی است که همۀ نیازهای مصرف‌کننده‌ها را پاسخ دهد.


3. پیشگامان بازار
سرعت پیشرفت تکنولوژی تغییرات بنیادی در ساختار شرکت‌ها را به بار می‌آورد، و شرکت سونی برای اولین بار در طی پنجاه سال گذشته ساختار سازمانی افقی، نه عمودی را پذیرفته است. این برای سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری و پاسخگویی به بازار طراحی‌شده است. این‌یک استراتژی بلندمدت است و موفقیت در سهم بازار کوتاه‌مدت قابل‌اندازه‌گیری نیست. همان‌طور که نوبویکی ایدا رئيس سونی، در سال 1995 گفت: "انقلاب دیجیتال پلت فرم کسب‌وکار کامل را از بین خواهد برد به‌طوری‌که قدرت تصویر برند و حتی بهترین تکنولوژی کافی نخواهد بود. همان‌طور که اطلاعات و انقلاب دیجیتال گسترش می‌یابد، سونی به‌طور چشمگیری تغییر خواهد کرد". در این شرایط، بازاریابی محور اصلی فعالیت‌ها می‌شود. همانطور که ایدا در سال 1995 خاطر نشان کرد، "بازاریابی فقط یک عملکرد در سونی نیست، این یک سنگ بنای فلسفه کسب‌وکار ما است. ما تمرکز خود را به یک فرآیند نوآورانه تکنولوژیکی مداوم اختصاص داده ایم و بازاریابی نقش مهمی در این فرایند دارد". سونی همیشه این دیدگاه را مطرح کرده است که بازاریابی خوب پیشگام در بازار است که به ایجاد بازار کمک می‌کند. ازاین‌رو، مرکزی برای مجموعه بازاریابی سونی در راستای ارائه محصول نوآورانه ایجادشده است که بر اساس بازار و تقاضای مصرف‌کننده فعالیت می‌کند. در طول تاریخ خود، سونی با محصولات منحصربه‌فرد مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته همراه است و این شرکت متمرکز بر عملکرد، سهولت کار و طراحی است. فعالیت بازاریابی شرکت سونی با استفاده از ترکیبی از تبلیغات تلویزیونی، کمپین‌های تبلیغاتی، مطبوعات، بازاریابی دیجیتال و مجله تخصصی است. از نمونه کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت می‌توان به کمپین تبلیغاتی سونی با موضوع "آیا در سونی رؤیاها را دنبال می‌کنید؟" اشاره کرد.

4. بهبود مداوم
تمام کارخانه‌های سونی با تمایل به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها با استفاده از تولید ناب و سیستم تولید به هنگام به‌منظور حفظ مزیت رقابتی قیمت و درنتیجه کاهش قیمت‌ها، هدایت می‌شوند. شرکت سونی همچنین تلاش می‌کند تا اعتقاد به «کایزن» یا بهبود مستمر را در سراسر سازمان ایجاد کند و همیشه در تلاش برای یافتن روش‌های بهتر تولید محصولات خود است. این مسئله در سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در تحقیق و توسعه و نه‌فقط در محصولات، بلکه در فرایندهای تولید نیز منعکس می‌شود. سونی همچنین تلاش می‌کند تا این فلسفه را به تأمین‌کنندگان و شرکایش منتقل کند. علاوه بر این، توسعه یک شبکه توزیع‌کننده بسیار کارآمد، از کارخانه از طریق خرده‌فروشان و مشتریان، به ساخت تصویر نام تجاری کمک کرده است، و سونی یکی از معتبرترین نام‌ها در جهان است. سونی به این ارتباط به‌عنوان "زنجیره ارزش" اشاره دارد.
تأثیر تغییرات تکنولوژیکی در یک شرکت معمولاً به‌عنوان نفوذ خارجی در نظر گرفته می‌شود. با در نظر گرفتن این مسئله سونی همیشه به دنبال توسعه نوآورانه محصولات خود بوده است و در این راستا توانسته است به‌عنوان نیروی پیشگیرانه عمل نماید و نه اینکه به تغییرات واکنش نشان دهد. با در نظر گرفتن بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی، سونی خود را از درون آمادۀ سازگاری با تغییرات نموده است و در موقعیتی قوی قرارگرفته است تا بتواند اهدافش را برآورده کند.


واژه های مرتبط: نوآوری محصول چیست؟، نوآوری چیست pdf، فرایند نوآوری، مثال برای نوآوری، فرایند نوآوری، تعریف نوآوری سازمانی، انواع نوآوری سازمانی، انواع نوآوری تکنولوژی، تعریف نوآوری سازمانی، تفاوت نوآوری و اختراع، انواع نوآوری سازمانی، روش های نوآوری، مقاله نوآوری سازمانی، مقاله نوآوری سازمانی، انواع نوآوری تکنولوژی، فرایند نوآوری، نوآوری سازمانی چیست

 
منبع
 Leading the digital revolution through innovation: A Sony case study. (2018). Retrieved from  https://businesscasestudies.co.uk/sony/leading-the-digital-revolution-through-innovation/introduction.html


پژمان ارژنگ | مشاور کسب و کار
مقالات مرتبط